Albumets beskyddare - förena eder!

Så otroligt skönt att höra från så pass många håll att det inte bara är jag som är emot hela nedladdningskulturen! Jag har trott många gånger att jag var den enda som fanns kvar som tycker om att ha en hel skiva, inte bara enstaka låtar.Jävligt roligt med lite respons i den frågan!
Jag skulle bra gärna vilja vara den där gubben emot strömmen och precis som Caesar's nu gjort spela in ett dubbelalbum. Bara för att, liksom...bara för att säga att jag skiter i att det sägs att albumet är dött, att det inte är något värt och att det inte är någon idé att tro att man ska kunna sälja en massa ex av en skiva längre. Det är ju inte därför man gör musik, inte jag i alla fall. Jag gör musik för att det är så fantastiskt roligt och spännande att skapa någonting.Skulle jag inte hålla på med musik så skulle det vara något annat.
Att skapa någonting, göra drömmar verkliga, eller verkligheten till en dröm - det är det som betyder något. Inte att hamn på innelistan i Expressen. Inte att få inbjudningar till fester för att man "är någon". Inte att bli dunkad i ryggen av folk som bara vill hänga med den "coola innetypen". Jag skiter väl helt i allt det där. Jag har, tro det eller ej varit på en sådan där innelista, jag har fått festinbjudningar och medlemskort till "häftiga ställen" utan att någonsin ha bett om det. Jag har blivit dunkad i ryggen när det har gått bra och i slutänden betydde allt det där inte ett jävla skit. Nu vet jag inte riktigt vart mitt resonemang är på väg här...men allt jag ville säga var att jag tror ryktet om albumets död är betydligt överdrivet, det kommer visa sig att musiken tappar sin identitet om det bara ska vara "köp en låt itaget "- mentalitet i framtiden.
De allra bästa skivorna jag har eller har hört är sådana som verkligen tål att lyssnas på i ett svep, skivor som inte är hela om man skulle hugga upp dem i bitar.
Ta Neutral Milk Hotel - "In the aeroplane over the sea"
ta Radiohead "The Bends",
the National - "Boxer", t.ex.
- fantastiska skivor som hör ihop som en enhet, inte som en buffé där man kan plocka lite här och lite där.

Nej, jag tycker det är dags att folk säger ifrån nu och står upp för albumets överlevnad och beskydd!

Jag är med. Någon annan?


Comments
Posted by: Martin

Bara för att man gillar att ha mp3or på datorn så betyder väl inte det att man automatiskt inte gillar att ha hela album? Faktum är att fler och fler har sin dator att tjäna som båda stereo och teve nu för tiden. Faktiskt otroligt smidigt att ha all musik samlad i datorn i ett ordentligt bibliotek där man enkelt kan söka efter album eller då enstaka låtar. Skulle jag köpa en skiva idag skulle det första jag gjorde när jag kom hem vara att lägga in alla låtar som mp3or i datorn. Just därför känns det väldigt onödigt att betala 180 kronor för att få låtar i ett format jag inte ens vill ha det. Jag stödjer gärna de artister jag gillar, men inte genom att köpa en skiva jag inte ens vill ha. Kom på nåt nytt!

2008-03-07 @ 18:27:32
Posted by: Makkadam

Självklart att musik lyssnas på i albumform!
Jag lyssnar inte på låtar som låtar. (Förutom vid tidsbrist.) Jag är så extrem att jag knappt vet låtnamnen. Albumnamn kan jag.

Du kollar ju inte på enstaka scener i en film. Samma sak gäller med allt som kommer på glänsande plastskivor.

2008-03-08 @ 12:06:57
Posted by: David

Näe Martin, det där var neggigt...jag menar inte att man inte får ha musik på datorn, det är självklart att det är jävligt smidigt som du säger att man kan lagra musik i ett jättebibliotek och ha allt samlat på ett ställe. Det är inte det som är grejen - grejen är att många helt enkelt ser förbi det arbete som skapande människor lägger ner om det nu handlar om film, musik, teater...allt ska vara gratis och snabbt och lättillgängligt...kanske finns det en poäng någonstans med att det inte är snabbt och enkelt och lättillgängligt. Kanske blir det mer värt då?
Sedan tycker jag det är helt sjukt att en cd - skiva kostar 200 spänn, där har skivbranschen sabbet det helt för sig själv, för det är klart som fan att det tar emot att lägga så mycket pengar på något som borde kunna vara mycket billigare.
Det är ett stort problem, men jag tycker det är dags att man ser förbi det som de flesta hänger upp sig på - hela grejen med "lättillgängligt och enkelt" och "gratis". Inget annat är gratis i den här världen så varför ska kultur vara det?

Posted by: yoriaka

hej. tycker inte att priset för en skiva är felet.
det kostar ju att gå på restaurang, köpa en bok, få massage, gå på bio också....felet ligger i att skivbranschen mötte det här nedladdning alldeles för sent och på ett klumpigt sätt.
Hade dom från början gjort ett lätt sätt att ladda ned lagligt, så hade man ju inte haft ngt emot att pröjsa en liten slant för en bra låt.

2008-03-08 @ 16:54:07
Posted by: Makkadam

David David.

Jag har nu hängt upp Until the sadness is gone på vägen och det känns som om att det saknas något. Nämligen lite flera D&tC LP-skivor. Jag har kollat runt en del men inte hittat något. Var kan jag hitta mer sådana?

2008-03-08 @ 17:09:40
Posted by: David

Vinyl är fint, tyvärr finns det väl inget mer med citizens förutom Graycoated Morning, om den inte är slutsåld...
Förhoppningsvis kommer det snart att hända något snart, men det ska jag prata mer om senare!

2008-03-08 @ 17:59:20
URL: http://davidfridlund.webblogg.se
Posted by: Magnus J

Hej David och alla andra!

Jag tror också på albumet, hur det lever sitt eget liv! Man lyssnar på det, tycker om några låtar och intresserar sig sakta men säkert för allt fler låtar. Till slut gillar man kanske de låtarna bäst som man hade svårast för ibörjan! Jag arbetar ju i en studio /skivbolag och vi kommer att kämpa vidare för skivornas överlevnad. Vi kommer ge ut många fina och helt fantastiska skivor iår!

2008-03-09 @ 22:41:16
URL: http://www.myspace.com/blandaband
Posted by: Sandra

Jag håller med, till en viss del! Jag brukar ladda ner men det betyder inte att jag inte köper skivorna. Laddar ner främst för att ta reda på om jag tycker om musiken överhuvudtaget. Gör jag inte det så har de ju ingenting på min dator att göra ändå och tas bort, tycker jag om det så köper jag oftast skivorna när jag har råd.

Ett bra exempel är din musik, och david & the citizens överhuvudtaget. Hade jag inte laddat ner först så hade jag aldrig köpt någon skiva för jag hade inte vetat hur det lät.

2008-03-10 @ 21:26:49
Posted by: anna caroline.

In the aeroplane over the sea är Guds gåva till musikälskare.

2008-03-13 @ 20:08:56
URL: http://lussefiasko.blogspot.com
Posted by: Kitty

Jag kan numera stolt kalla mig "antipirat"! Det här med nedladdning är en sådan grej som jag länge blundat för och vägrat riktigt ta till mig trots att jag själv är musiker. Jag har mest tänkt "äsch, jag engagerar mig i så mycket annat ändå",
Dock har det äntligen gått igenom och du är bland annat en av de som fått mig att faktiskt börja bry mig. Just för att du är en av mina största musikaliska förebilder.

Så fortsätt med vad det än är du gör, så får vi hoppas att det kan förändra fler, så som det förändrade mig.

Kram, Kitty

2008-03-24 @ 20:20:29
URL: http://kittyinthecorner.blogg.se

Comment this entry:

Name:
Remember me?

Email address:

URL:

Comment:

Trackbacks