Fan, jag börjar bli gammal...

Nu är det fredag och klibbigt som fan i luften, molnen hänger tunga över Malmö och det är festival på Möllevången. Redan vid elvasnåret på förmiddagen - lagom till vår aningen bakfulla balkongfrukost så satte den obligatoriska festivaltechnon igång ett kvarter bort. Det pumpas nu ut flummig mystechno oavbrutet i rondellen på Kristianstadsgatan, samtidigt som det puttras i diggeridoos och säljs hemmaknåpade halsband och batiktyger. Jättemysigt, visst, jag tycker verkligen det är ett trevligt initiativ med en gatufest på det här viset, men varför i helvete måste man spela digeridootechno så fort det ska bli festival? Jag kanske börjar bli gammal och jävligt gnällig, men jag palar inte med det. Nu är det techno i rondellen och upptempo reggae/hip hop/northern på innergården och man kan inte få en tyst sekund. Dessutom dör man om man har fönstren stängda eftersom det är sjukt varmt och fuktigt.
Fan, jag börjar bli gammal...
Vi har haft två kompisar från Stockholm på besök och det har varit tre dagar som har varit så jävla sköna med bad, bad, bad och god mat och öl och jävligt trevligt umgänge helt enkelt. Det enda jag saknar med Stockholm är dessa bröderna Jansson. Riktiga vänner, med riktiga hjärtan. Sådana växer inte på träd längre.


Två Snabba

För det första; Sara Culler, min livskamrat och medmusiker gör som bekant egen musik också, som dessutom är jäkligt bra. Förra veckan var hon med i P3 Lab och programmet kan man lyssna på fram till den 22/7. Pelle Gustafsson (programledaren) sa jättefina saker om hennes låt så lyssna på det. Och man kan lyssna på själva låten på deras forum som de har tillsammans med Digfi, den har faktiskt blivit en av de mest efterfrågade låtarna där - så gör som massan, hjälp Sara, lyssna på Sara!
Gör det HÄR.

För det andra: Det dummaste klottret jag sett, från en toalett på en mack någonstans i Småland;

"I want your cock!"
"Jaja, men nu har jag den!"

Humor kan det väl kallas?

Lite senare...

Nu är det fredag och nu är jag hemma igen efter en vecka i studion. Fan vad jag har jobbat, jag har faktiskt hunnit med en hel del, men det är nog ungefär hälften kvar innan det är klart.  Nu är bara frågan; vem kan spela in det? Var skall det ske? När skall det ske? Helst skulle jag ju vilja fortsätta på måndag, men det kommer inte bli så eftersom jag som sagt inte vet Vem, Var, När. Inte heller Hur? är klargjort ännu...

I går spelade jag i alla fall in en låt live tillsammans med hela bandet - John, Rickard och Sara. Vi gjorde "Tears Are In Your Eyes" och lyckades nog riktigt bra efter ett par tagningar. Det är första gången jag har varit med om att spela in så många instrument samtidigt. Johan upptäckte dock i efterhand att en baskaggemick hade råkat hamna på samma kanal som en av pianomickarna, så det blir till att pilla lite med det i mixen sedan...sådant löser sig alltid.

Efter Onsdagens fatala bussresa beslöt vi oss (jag och Sara) för att sova över i studion natten till i dag. Man pallar liksom inte med att flänga fram och tillbaks hela tiden, speciellt när Johan ändå alltid verkar vara minst 30 minuter försenad...jag gillar killen,det gör jag verkligen,men jag kommer aldrig att begripa mig på hur en del människor alltid lyckas komma försent .
( En av mina bästa vänner är likadan. Jag har känt honom i 14 år och jag tror fan inte han har varit i tid en enda gång. Grejen med sådana personer är - oftast - att de har en personlighet som gör att man inte kan bli arg på dem. Det skulle ändå inte tjäna något till. En tjej jag var tillsammans med för 10- 12 år sedan var ännu värre. Vi bodde i Solna och hon  skulle åka tåg till Malmö. Tåget gick vid niotiden på morgonen. Kvart i nio står hon i pyjamas och brygger kaffe och jag talar om lite försiktigt hur hon ligger till i tiden, varpå hon svarar; "Men det hinner jag väl?" He he...hon missade tåget kan jag berätta...)

Anyway...vi beslöt oss alltså för att sova över och vi hittade en engångsgrill i ett av skåpen, så vi tänkte att vi skulle grilla en torskfilé som vi hade. Men det visade sig att det inte fanns en enda tändsticka i huset. Konstigt, med tanke på den punkiga atmosfären därute, man skulle kunna tänka sig att folk rökt både det ena o det andra där. Men i vår jakt hejdade vi en gubbe som cyklade förbi på gatan och jag följde med till hans hus som låg 200 meter bort och fick tändstickor. Så det blev både grilla och umgås med lokalbefolkningen. (lokalbefolkningen skall jag komma tillbaks till en annan gång, påminn mig om det)

Bestämde med Johan innan han stack igår att vi skulle ses och fortsätta jobba vid 08.30. Låter bra sa han.
Han kom 09.45.

Skånetrafiken kan brinna i helvetet!

Jag menar det. Jag brukar inte bli arg över saker så jätteofta, men i dag var det illa.
Jag och Sara tog en buss från Malmö som gick till Kristianstad. Strax norr om Lund var det (enligt skånetrafikens hemsida) tänkt att vi skulle byta till en anslutande buss som gick till Löberöd där Johan som spelar in mig, skulle hämta med bil. Jättebra, bara det att bussen vi kom med var elva minuter försenad så vi missade anslutningsbussen. Nästa gick två timmar senare. Så vi var strandade på E22 :an utan mobiltelefon eller en människa att fråga om telefon. Så vi fick knata in till närmsta by och fråga en tjej vi mötte om vi fick låna telefonen. Fick vi såklart - folk är snälla mot varandra på landet- ringde efter Johan och blev hämtade efter ca 40 minuter. Innan dess frågade vi en annan busschaufför om det där med anslutningsbussen och han sa att på härligt klingande skånska att "di däer bussarna har aldri vatt nårra anslutningsbussar, de funkar ente - bussen e alltid seen".

Väl investerade 150 pickadoller för att bli strandsatta på E22:an!

Studioarbetet gick ok. men det var lite strul med vissa saker. Sen åt vi Stinas kyckling. Det var gott iallafall. I morgon sticker vi ut igen. Med tåg den här gången. Till Höör. Återstår att se om tåget eller Johan är i tid.


Är det förresten någon som vet vad italienaren sa till Zinedane?


I Got Fed Up With Writing In English

Äh, jag blev trött på att skriva på engelska här. För tillfället i allafall. Jag har ingen aning om ifall det är några engelsktalande som tittar in här längre. Det brukade vara en hel del, men de kanske är på semester som andra vettiga människor.
Jag var ett par dagar på semester denna veckan faktiskt; tre fantastiska dagar på den danska ön Samsö. Faktum är att det var första gången jag varit på semester sedan jag var liten och åkte runt med familjen i den gamla SAABen. Vettiga normala människor tar semester en gång om året och det fattar jag fullständigt. Jag skulle behöva åka bort från allting ett tag, inte tänka på musik, band, spelninger, inspelningar osv. Det kanske låter gnälligt och ja; jag har världens bästa jobb. Ja; jag har världens sämst betalda jobb, lever nästan jämt på luft och vatten känns det som. Det och en järnhård vilja att faktiskt få göra det som jag älskar så jävla mycket och som samtidigt suger musten ur mig - nämligen musik. Jag kan inte tänka mig att det finns något annat som kan få mig att må bra. Möjligtvis att gå tillbaks till att måla, men det är ju om möjligt ännu sämre betalt än att spela i band.
Jag lyssnade på "Ring P1" härom morgonen. Det talades en del om nedladdning från nätet. Två grabbar ringde in och hävdade det självklara i att få ladda ner gratis musik. De fick det fan att framstå som att det var deras mänskliga rättighet att få musik gratis och det gör mig så förbannad. Jag fattar ju också problematiken i nedladdningar/nätet och hur det skall kontrolleras och betalas etc. Det folk inte tycks fatta är ju att det de tar för givet att de skall få gratis, är frukten av allt det arbete som jag som musiker har lagt ner under flera år. Jag undrar om de skulle vilja stå vid löpande bandet, eller sitta på sin jävla reklambyrå eller vad de nu gör, jobba som fan bara för att i slutet av månaden få lönen norpad mitt framför ögonen av en främling som dyker förbi och säger; "Tjena! du, det är min mänskliga rättighet att ta din lön så jag gör det."
Jag tror nämligen inte att de skulle tycka det var så kul. Det är så jag ser på saken, sedan finns det ju såklart hundra argument för och hundra argument emot...och visst är det en jättebra grej att kunna lägga ut sina låtar på nätet för nedladdning - det har jag ju också gjort- men det är fel att stjäla fick jag lära mig när jag var liten. Tror det står i bibeln också men vet inte riktigt, jag har aldrig läst bibeln trots att den finns i byrolådorna på varenda hotel man hamnar på (men det är Nya Testamentet, kanske inte är samma sak, är det någon som vet?)

I morgon skall jag iallafall åka ut till
studion i Sebbarp och börja spela in min andra skiva i egenskap av soloartist. Det kommer bli skitbra. Faktum är att det kommer bli den bästa samling låtar jag har gjort, inklusive den kommande Citizens skivan. Sug på den!



Summer In Malmö

Yep - it is summer now for real and we're spending the days hanging out by the sea diving into the ocean, reading, talking, drinking coffee...it's been a couple of amazingly beautiful days and I love it!
Two nights ago we went down to this new really great place in the harbour called "Amore" which is a restaurant/club - very unswedish in a way (a good way!)- they serve delicious food and the new concert hall is cool as well. We went there to see Blood Music play live. It wasn't as good as the last time I saw them, the sound was too low and people where talking way too loud, which ruined the show a bit. None the less, Karl Jonas (Blood Music) has some good songs and I have the greatest respect for him.

I don't know why, but a couple living in the building across the street has hung up a big sign outside their windows saying: "How long are you going to stare? What do you expect to find?"     I guess they've been having problems with somebody staring...perhaps it is time to move from the city and get a small house somewhere in the countryside...?

Tomorrow it is Accelerator time! (A festival in the peoples park just around the corner) and we're having some friends over at noon to start the day with some BBQ and perhaps a beer to find that festival mood.
It was ages since I went to a festival, saw a clip on the news from Roskilde and it reminded me of how fun is is being at festivals. I hate to say it, but I prefer the backstage areas where it is (mostly) a little cleaner and better toilets and stuff like that... I guess you´ve got to use the luxury when you have the chance.

Last but not least: maybe, maybe I will start recording my new album in about a week from now. Nothing is really settled yet, but I am crossing my fingers, hoping everything will work out as planned.  The reason for all this trouble is that the guy I wanted to record the album asked for too much money which we could not pay...money,money,money...so we had to find someone else to do it, but wanting and being able to are two different things as always. I think we have now managed to agree on what date we will start, but that´s about it, so we´ll see what happens. I have all these great songs and all I want is to record them and bring them to you because I think you would really like them. Why is everybody so fucking hungry for money...?

We are going to Denmark for holiday soon. I´m looking forward to it!