September 25

Back again in Malmö ,Schweden after ten days of fun and alcohol! We've really had a great time in Germany and Austria and I have to say "thanx" to everyone who turned up at the gigs!!
I' ll put some pictures up in a coupple of days. Now I'm off to get some Pad Thai from the local thai restaurant and the rest of this hung over Sunday will be spent taking it very easy in front of the TV...maybe together with the "lord of the rings"?

I'm tired but happy! I want to tour Germany / Austria again.

Date added on the tour

There is a new gig added on this great and successfull tour: On the 24th we'll be playing in Dresden at Scheune. Be there!

Right now we're in Vienna after spending the entire day in das auto. We have just bought some lebensmittel und will etwas zu essen machen. A day off today, but tomorrow we will play again!

Ärligt talat mina vänner, vad är det för fel pa tyskarnas syn pa renlighet? Tva nätter har vi sovit i vad som i Sverige skulle klassas som hälsovadliga knarkarkvartar :-) haha. Life on the road är tuffa bud.

Hejda. Med en ring ovan "a".

Update Again

Just a quick update again, before we head out for breakfast here in Kassel.  a LONG drive today down to Vienna. Yesterday was a great show, really! The audience seemed very very happy, they just wouldnt stop clapping hands.
Hamburg was a good show too, we went to a party at a big squat house, where Knarf Rellum played. Strange place, nice people.
The apartment where we slept was a wreck, or how should I say...? Now I really have to go. But a big  thanx to everyone who's been at the shows so far! You are all great!
Talk to you all soon...

Germany so far

Tonight we played at Röhmer in Bremen. Nice venue, good people and a lot of beer. I / we acted as an opening act for Savoy Grand. We did a good gig, after a day filled with troubbles of all kinds... Yesterdays gig at Pfefferbank in Berlin was great! First show for our new boy Tomas.  We slept at a worn down apartment, maybe a junkie lived there, I don't know...
It's great to be on tour and even though this is indeed a "low- fi tour". Germany is great and everyone is very friendly. I whish we had a cable for our digital camera, then we coulÄve put out some of all the silly pictures taken so far...
Tomorrow it's Hamburg and we're not in a hurry, so we can sleep late. And that is great!

Om Neutral Milk Hotel live på studion 1998

Jag såg i en annons i en musiktidning att Neutral Milk Hotels platta "In The Aeroplane Over The Sea" skall återutges. Detta fick mig att tänka på när jag såg dem live en gång.

1998 bodde jag i Stockholm, denna vackra men ensamhetsframkallande stad. Egentligen bodde jag i Solna, precis bakom Karolinska sjukhuset, i en liten etta med fransk balkong på Olof Af Acrells väg. Ibland när jag hade pengar så gick jag över bron ner till St Eriksplan och tittade på ett band eller tog en öl  (oftast både och) på Studion, ett jättetrevligt spelställe som jag tror låg i en gammal biograf. Nu är det väl en reklamfirma eller liknande, jag vet inte riktigt för det var ett tag sedan jag var i Sthlm sist. Hur som helst så gick jag dit en kväll för att titta på  Olivia Tremor Control. Jag hade hört eller läst om dem och tyckte att  det verkade intressant. Förband den kvällen var två andra amerikanska akter. Först var det Music Tapes som hade en massa lattjo prylar för sig med hattar och bildspel och det ena med det andra. (Bättre på skiva tycker jag). Efter dem var det ett annat band som jag aldrig hört talas om nämligen Neutral Milk Hotel. De började spela och efter första ackordet var jag såld och helt och totalt hänförd. Jag minns att jag stod och rös och tänkte att :"Det är ju precis sådan här musik jag vill göra!" Det var  den i särklass starkaste musikupplevelse jag haft. Allting var perfekt - musiken, texterna, deras framtoning på scenen, inte minst den härliga, håriga lille trumpetaren Scott Spillane som såg ut som Gustav Vasa...! Aldrig innan och aldrig efter har jag känt något liknande. (Nej, nu ljög jag visst för jag såg Elliot Smith på studion, också det -98. Det var magiskt på samma sätt. Mer om det en annan gång.) När NMH hade spelat klart var det dags för huvudakten Olivia Tremor Control. Stackars Olivia Tremor Control...de hade liksom redan förlorat stort den kvällen. De var som en viskning efter en orkan,  åtminstone i mitt huvud och hjärta.

Dagen efter gick jag ner till en av de små skivaffärerna vid St Eriksbron och köpte "In The Aeroplane Over The Sea". Det finns ingen skiva i min relativt blyga skivsamling som jag spelat fler gånger än den. Möjligtvis Nirvanas "Nevermind". Jag vet inte hur många fester som jag och mina vänner har skrålat med i "The King Of Carrot Flowers pt One" och Pts Two & Three, eller titelspåret, eller "Two Headed Boy", eller "Holland, 1945". Eller alla andra låtar...den är bara så jävla bra och har du aldrig hört den så uppmanar jag dig att köpa den. Nu.

Update on the Germany/Austria tour

With a new gig on the 17th, this is the tour so far:

16.09. Berlin, Pfefferbank, antistars popkomm showcase
17.09. Bremen, Römer | mit Savoy Grand
18.09. Hamburg, Schilleroper
19.09. Kassel, salon elitaer
21.09. A-Wien, Chelsea
22.09. A-Vöcklamarkt, Premysl
23.09. München, Prager Frühling

Keep checking this site for updates ( there might still be a few dates added )

Stengade,Köpenhamn

22956-25Tillbaks i Malmö igen efter fredagens spelning i Köpenhamn,på Stengade. Det var första gången jag var där och måste säga att det var ett riktigt bra spelställe.  Vi delade kvällen med ett danskt band som hette
Salli Lunn och som jag faktiskt tyckte var riktigt bra. Tunga gitarrer,många taktbyten och med en liten tunn tjej på trummor. Sara tyckte det påminde om  Unwound om någon hört dem?
Vår spelning gick bra, jag tyckte att det gick väldigt bra, även om värmen och fuktigheten i lokalen stämde ur min gitarr ordentligt. Det lät nog lite väl ostämt egentligen, men vafan... Marcus gjorde sin sista spelning med oss, så han släppte loss ordentligt bitvis..hehe...han drog hela registret under sina solopartier skulle man kunna säga...men han hade min välsignelse. Inte för jag tror det hade spelat ngn roll, han gör som han vill den gode Cato. Ond men snäll har någon sagt om honom  :-)  Stort tack till dig Marcus!
Det kommer lite bilder från kvällen här snart.



Back in Malmö again after this Fridays gig in Copenhagen. We shared the evening with a Danish band called Salli Lunn, which I thought were really good. Sara thought it sounded a bit like Unwound. And I think she's right (listening to "Repetition" right now, and I can hear the resemblance). It was a great evening, a good show, great food, nice people and lots of alcohol...
Copenhagen is a beautiful city and I want to move there some day!

There will be some pictures here soon