Fyra månader senare.


Så ska den se ut, min nya skiva!


I går var det fyra månader sedan vi landade i Austin. Helvete vad tiden går fort. Det är den 28e november 2009, det är lördag och jag sitter i köket hos Saras kusin i Round Rock utanför Austin.
Vi är hund och kattvakter den här helgen. Två hundar och två katter som alla vill ha mat och kärlek.
Det är kallt här nu, flera morgar i rad har det varit frost på gräs och hustak när vi vaknat ute i Spicewood där vi bott sedan vi kom. Vi packade inga vinterkläder eftersom vi räknade med att ha jobb vid det här laget och därmed möjlighet att köpa kläder. Men, men, riktigt så är det ännu inte.

Vi har letat jobb så gott som dagligen i fyra månader nu.
Att säga att det är tufft är fan ta mig en underdrift och mer än en gång har jag frågat mig själv vad i helvete vi har gett oss in i. Den amerikanska ekonomin är i sanning på knä, inget snack om saken, men det annonseras om bilar på tv i varenda reklampaus, det är helt sjukt vad mycket bilar de vill sälja. But then again, detta är billandet nummer ett - jag konstaterar det gång efter gång. Alla motorvägar är alltid fulla, enda undantaget var här om dagen, på Thanksgiving, när vi åkte och handlade och de stora vägarna var nästan öde. Det kändes som att vara med i en katastroffilm, som att vi var de enda överlevande eller något.
Appropå det så läste jag  i Austin American Statesman, en intervju med Viggo Mortenssen som spelar huvudrollen i The Road som haft premiär precis nyss. (angående katastroffilmer...)
Jag gillar Viggo, han verkar vara en riktigt reko kille. Jag vill gå och se den där filmen. Kanske på Alamo Drafthouse, en biografkedja där man kan käka mat och dricka öl samtidigt som man tittar på film. Vore kul!

Ja, det är fyra månader sedan vi kom och fortfarande har vi knappt hunnit utforska staden så som vi skulle vilja. Vi har helt enkelt inte haft tid - allting har varit fokucerat på att hitta jobb. Jag har nästan glömt bort vad det var som gjorde att vi ville hit, men här om veckan hittade jag det igen när vi var ute på East Austin Studio Tour:

Varje år öppnar alla konstnärer och hantverkare i den östra delen av stan sina ateljéer och studios för allmänheten så de kan se hur det ser ut. Om du varit på Österlens konstrunda har du kanske ett hum, men det här blåste österlens futtighet all världens väg.
Det är inte ofta man går på sådana här tillställningar och verkligen tycker om det mesta av det man ser. Det brukar oftast vara en eller två saker som sticker ut i en jämntjock sörja, men här var det en hel jävla massa grejor som var riktigt fina och intressanta.
Det som tilltalar mig så mycket med allt det kreativa i Austin är också variationen av människor som kommer och tittar.
Har man en ekologisk marknad i Malmö t.ex. så kan man i förväg räkna ut att det kommer att svärma av dreadlocks, bongotrummor och flummig mystechno från en dj i ett hörn. Medelåldern ligger runt 25.
Här har man en total blandning av ålder, ras och klasstillhörighet. ALLA kommer. Det finns inga barriärer - du ser verkligen folk ur alla sammhällsklasser mingla runt och ta del. Det är fantastiskt inspirerande att se och vara en del av och jag längtar tills vi hittar jobb och eget boende så vi kan vara en del av det mer än vi varit hittills.

Sist en kort uppdatering angående min skiva:
Den är nu färdigmixad och mastrad, några smådetaljer bara som ska fixas.
Jag fick ett utkast på omslaget här om dagen. Det ser fint ut, men samma sak där - ett par saker måste ändras innan det är klart.

Det har varit en lång väntan, men snart kommer den vara färdig!

Comments
Posted by: sandra

fasen vad trist att de ska vara så svårt att hitta jobb:/ kul med en uppdatering i alla fall!:) kram

2009-11-28 @ 22:54:58
Posted by: in the speakers: chaos!

fin omslagsbild.

har du gjort den själv?

hur skiljer sig förresten den här skivan mot förra och mot the citizens skivorna?

Good luck over there!

Här i norrköping är det lugnt, tryggt, sövande och det är helt ok för mig.

2009-11-29 @ 16:11:41
Posted by: J

Lyssnar på låtarna på din MySpace, igen, och det är ju så bra. Ser verkligen fram mot skivan.



Skönt att det finns bra grejer med Austin, och att inte allt är jobb- och flyttstress =)

2009-12-01 @ 01:06:13
Posted by: Pernilla

Mm en lång väntan på skivan, men det är det värt =)



Vad tråkigt att ni ej haft någon speciell tur på jobbfronten men det är det här i Sverige också!! Trist att gå arbetslös.



Hoppas det snart löser sig för er, kram!!

Posted by: Makkadam

Fint att få uppdateringar igen!



Hoppas att allt löser sig med jobb och så men det är jag rätt säker på att det kommer göra.



Festivalturné i sommar är väl aldrig fel ^^

2009-12-06 @ 13:09:52

Comment this entry:

Name:
Remember me?

Email address:

URL:

Comment:

Trackbacks