Truckers and losers

Jag är 32 år och har ingen yrkesutbildning. det är helt okej eftersom jag har betraktat mig som musiker sedan ett par år (ca 10) tillbaks. Men det infinner sig onekligen ett problem när man börjar tänka att "fan, jag är nog så illa tvungen att skaffa ett "riktigt" jobb nu, så jag kan tjäna lite pengar och slippa leva som en Oliver Twist - fattiglapp..."

När man är inskriven i allehanda åtgärder och program så spenderar man en del tid på Platsbanken, denna förhatliga sajt. Man bläddrar runt bland jobben som ligger längst ner under rubriken "arbete utan krav på yrkesutbildning" och tänker att, "vafan, jag kan väl jobba på en mack eller som nattportier eller svabba golv eller nå't, hur svårt kan det vara liksom?"

Ringde på ett jobb som nattportier och förklarade vilken fantastisk självgående, flexibel, utåtriktad och sammarbetsvillig person jag är och att jag gärna skulle vilja ha jobbet men att jag inte har använt mig av bokningssystemet Fidelio (som låter som en pudel), men att jag lär mig snabbt och gärna skulle prova på jobbet.

Mannen i andra änden av luren svarade hånfullt att "det tar ca 4 till 5 månader att lära sig bokningssystemet..."

Yeah,right...4-5 månader om man är slightly retarded kanske. Mycket kan man säga om mig, men efterbliven är jag inte i alla fall.

Kom med i ett program där man får ta truckkort. Jag tänkte att det kan ju vara bra eftersom det söks truckförare till höger och vänster på Platsbanken.

Cyklar alltså ut till företaget som håller i utbildningen. Det ligger i ett industriområde vid Rosengård. Vi är väl en 10 killar/grabbar/män som har samlats och vi går in på kontoret för att anmäla vår närvaro. Snubben i luckan suckar över att vi är så många och säger på sin grovt skånska arbetardialekt:
"Jaja, ni kan gå ner i källaren".
Alla står som fån och glor och jag säger:
"Ja men var ligger källaren då? Vi har ju aldrig varit här förut."
"Det finns bara en källare" säger arbetarmannen.
Jag: "ja, men var är den?"
Motvilligt svarar han: "Rakt fram, till vänster".
Okej. Vi knatar ner och sätter oss vid ett bord. Arbetarmannen kommer ner och delar ut varsit kompendium med frågor om truckar, varsin faktabok och sätter på en DVD-film med orden:

"Detta tar ungefär två timmar, det e inte svårt, men ni ska kunna det när ni går härifrån. Ni får gärna snacka med varandra under tiden. Det tar två timmar. Okej?"

Med de orden lämnar han oss och går upp på sitt kontor. Alla tittar på varandra och börjar surra. En del börjar leta i böckerna efter svaren på frågorna. DVD-filmen spelar samma avsnitt två gånger och ingen vet om vi redan har sett det eller om det är ett nytt avsnitt. Efter en stund hittar någon ett svar på en fråga och alla ringar in rätt alternativ i häftet. Vi skrattar och undrar om det är något jävla skämt, eller om det faktiskt är så att detta är teoriutbildningen för truckkort. Efter 20 minuter kommer arbetarmannen ner och fipplar med kaffemaskinen, lyckas få ut en kopp kaffe och vänder sig om och gör tummen upp och fånler:
"Det går bra,va?".

Efter en timme har vi paus, folk röker och vi snackar. Alla tycker att det hela suger åsneballe, så dåligt som det är. En kille som pratar väldigt dålig Svenska frågar mig vad "välta" betyder. Jag förklarar och han skiner upp:
"Aha, då kan jag svaret på en fråga!"

När pausen är slut bestämmer jag mig för att gå därifrån. Cyklar hem och ringer de som anordnat "kursen" och talar om hur jävla dåligt arrangerat det hela är, varpå jag får en utskällning för att jag gått därifrån.
"Vi har skickat en massa killar på den utbildningen och det är aldrig någon som har klagat!"

Nej tacka fan för det. Ingen klagar därför att de inte orkar bry sig. De står ut med förnedringen och tänker att "bara jag står ut med det här så får jag mitt truckkort och sedan är det bra med det". Tyvärr fungerar inte jag på det viset. Jag kräver att det är åtminstone lite klass på en yrkesutbildning om jag ska lägga tid och energi på det. Jag säger hellre ifrån om jag tycker någonting är dåligt, men naturligtvis skall man straffas för det, för
man skall va som en zombie,
va nöjd med sitt lott
och aldrig fråga om nått.

Ååh, jag blir förbannad och svettig under armarna bara jag tänker på det.

Jag för min del kommer akta mig om jag ser en truck komma farande för om föraren har den utbildningen i bagaget så är det ett under om han ens vet hur man bromsar.

22956-84

Comments
Posted by: Adam

haha, fan du är med om allt är du inte?
Jag tog faktiskt med truckkort för (va e det nu?) 3 månader sedan tror jag, alltså klassen på truckkurser blir inte så hög men eftersom detta var i göteborg så var det ändå så att det var för det fösta, rast hela tiden, för det andra, kaffepauser hela tiden, och för det 3:e gamla gamla göteborgare som pratar om hur det var förr. Iallafall, vi satt i samma sits och kollade igenom en dvd instruktionsfilm men jag fick ju en bok och var måttligt intresserad så jag pluggade menas dom andra snackade, och gick belåtet ifrån teorin på dag 3 först av alla *stolt* sedan körde jag jättemycket eftersom (logik) det är roligt som fan i början. Hyffsat nöjd med hur dom skötte det där faktiskt, förrutom att dom särbehandlade invandrare lite och hade pauser var 15:e minut. Förlåt om jag snackar aldeles för mycket men det är kul att dela erfarenheter.

nu jobbar jag på volvo, med en bra lön, flytta hit så fixar jag in dig :) hehe

ha det fint!

//Adam

Posted by: Karin

Hej. Jag vill mest bara säga att du gör bra musik. Fortsätt så.. och kom till Umeå och spela lite!

2007-05-10 @ 10:15:21
URL: http://simma.webblogg.se
Posted by: Mango

Hej David!

Vilken historia, det där med truckkorts-utbildningen. Det var en hel novell. Jag blir också förbannad och melankolisk att höra bemötandet ni fick.

Nu är jag i Malmö. Vi kan väl ses och dricka en mugg kaffe?

/Bango

2007-05-10 @ 11:26:35
URL: http://www.myspace.com/autohof
Posted by: Terje

Otroligt tragisk men en fin tragikomik i ditt berättande! Får en student med grusade förhoppningar om ett musikalisk år på folkhögskola att känna sig lyckligt lottad. Hoppas du kan avreagera dig med en ny bra låt

ps. Ska jag stötta din ekonomi med en "Amatesau" t-shirt ´när jag får kassapåfyllning. Om de fortfarande finns kvar?

2007-05-10 @ 21:34:36
Posted by: Kogo

Vilket jävla skämt. Spräng af i luften och alla deras skitkurser. Förstår hur det kan fortgå utan att det blir någon slags åtgärd?

Fan "Keep fighting" David. Vi behöver din musik och du behöver pengar.

2007-05-11 @ 01:04:36
Posted by: Anonym

vrroooooommmmmmmm

2007-05-20 @ 02:23:25
Posted by: Peder

4-5 månader för Fidelio??
Jag startade med en lätt introduktion i tisdags på 2 timmar och nu är det lördag och min tredje natt som portier.

2007-06-03 @ 01:55:12

Comment this entry:

Name:
Remember me?

Email address:

URL:

Comment:

Trackbacks