2007

Så har ännu ett år dragit sin kos och lämnat oss i händerna på en främling - 2008.
Hoppas 2008 visar sig vara en reko dam eller herre och någon som håller en vakande hand över oss istället för att vårdslöst borsta bort oss som vore vi ohyra.
Ibland kändes det som om 2007 hyste den uppfattningen om oss att vi bara var till besvär...

Jag hade inte tänkt göra någon årslista för det känns så jävla tradigt, men jag ska ändå rabbla lite saker eftersom året är slut och allt.

Utan någon rangordning får dessa saker vara med på min årsbästalista:

1.Resan till USA i Mars.
När planet lyfte och vi faktiskt var på väg till det stora landet i väst, bort från skiten i Malmö, då föll ett skyfall av stora tunga stenar från mitt bröst och det var som om jag andades ordentligt igen för första gången på evigheter.Hela vistelsen i Austin och SXSW var fantastisk. New York var kallt och jobbigt bitvis, men ändå så otroligt att uppleva.
Bara jag och Sara. Utan bekymmer. Lyckliga tillsammans. Ja vi spelade ju också - 10 spelningar blev det i Austin och N.Y. De flesta var riktigt roliga och lyckade, det var nog mest ett par av de i N.Y. när vi hade magsjuka som var lite jobbiga att genomföra.

2. I november förlovade vi oss, jag och Sara. Det är det mest vuxna jag har gjort och antagligen det bästa också!

3.Att jag spelade in och släppte gratis EP:n
"I Saw My Reflection And I Didn't Recognize Myself" för ett par veckor sedan och det faktum att en del faktiskt har skickat brev till mig och tackat för låtarna och min musik i allmänhet. En del har skickat med en slant också, vilket känns stort och fantastiskt och jag klurar på ett sätt att säga tack tillbaks. Jag glömmer er inte!

4.Jag fick jobb ett par månader och för första gången på...ja, hela mitt liv egentligen...så hade jag pengar över när hyran och räkningarna var betalda. Nu är jag arbetslös och pank igen. Det var ett kort nöje, samtidigt som jag aldrig hade tid eller ork att göra musik när jag jobbade, så det var ju två sidor på myntet ändå. Hade jag fortsatt jobba så hade jag garabterat inte släppt gratis ep:n...

5. The National "Boxer".
Årets skiva i mina öron i allafall. Vackert, mörkt, humoristiskt och egensinnigt på en gång. Otroligt bra!

6. Radical Face "Ghost".
Första gången Sara spelade en av låtarna på den här skivan så tänkte jag att jag kunde sluta med musik på en gång, för det kan aldrig bli så bra som det här ändå...jag har sansat mig lite nu och tänker i allafall fortsätta med musiken, men satan vilken bra skiva det är. Skruvat, klaustrofobiskt, bombastiskt, skrikigt och viskande. Samma känsla som när jag första gången hörde Neutral Milk Hotel infann sig när Radical Face dök upp. Jag rekommenderar det varmt!

7. Jag är 33 år och i hela mitt liv har jag aldrig ägnat en tanke åt träning. Visst har jag joggat en 7 - 8 gånger, men inte mer än så. Sent i somras/höstas började jag träna yoga och det har räddat mitt liv känns det som. Mitt psyke hade varit i mycket sämre skick om det inte vore för tränandet, helt klart, så jag får tacka Sara för att hon tjatade på mig och Mine som har studion för att hon är en så fantastisk lärare och en sådan generös person!

8.Jag fick någonstans lusten tillbaks till att spela i band. Det tog tid, men nu finns den där igen och i mitt huvud snurrar planer och idéer jag hoppas kommer bli verklighet.

9. Jesper Kumberg, Anders Weberg, Anders Mortensen, Magnus Josefsson, Daniel Jansson och Peter Broch.
När de där citizensarna hoppade av bandet blev det så märkligt tomt i musikkretsarna runt mig. Som om alla försvann in i ett vaacuum och jag hamnade utanför det hela. De här killarna har funnits kvar och stöttat och hjälpt när det känts som allra mörkast och jag vet inte riktigt hur jag ska tacka ordentligt för det...

10. Förra året hade jag en del punkter med dåliga saker också, men jag är så jävla trött på dåliga saker att jag skiter i dem den här gången. Jobbiga saker och människor som gör jobbiga saker får klara sig utan mig den här gången.

Jag hoppas att ni som följt med mig under året/åren fortsätter göra det, för någon gång kommer det en ny skiva, det lovar jag. Jag hoppas också att ni alla får ett underbart 2008!

Var snälla mot varandra, det behövs i den här världen.

Comments
Posted by: Malin

Tack för att du delar med dig av ditt liv. Tack också för din underbara musik som så många gånger varit en livlina från vardagen.
Gott nytt år !

Posted by: Sandra

Gott nytt år :)

2007-12-31 @ 00:47:39
Posted by: Mandy

Jag lyssnar och blir glad att musiken finns och att det kommer mer. Jag har följt med många år nu. Och har väl alla skivor utom den första ep:n. David & the Citizens är det bästa bandet på jorden i mitt hjärta.

Och jag lyssnar om och om igen på reapet.

2008-01-01 @ 23:26:50
URL: http://cykelpiraten.blogspot.com
Posted by: Makkadam

Gott nytt!

2008-01-02 @ 05:03:31
Posted by: Terje

Gott nytt år och tack för en mycket läsvärd och ärlig blogg. Har följt den slaviskt och fått ett nyttigt persepktiv på mitt egna studentliv som faktiskt med hjälp av denna läsning fick mig att ändra kurs tillfälligt o börja på folkhögskola. Musik hela dagarna utan ekonomiska bekymmer! Tack även för grymt bra musik även under detta år. Line, Walls are closing in on us och Tears in yor eyes. Vill även nämna you against me även om det kanske var 2006.

Tappa inte hoppet David! Dín musik är så grymt äkta och värdefull för många. Hoppas det kommer kännas så även för dig 2008!

Gott nytt år/Terje

2008-01-02 @ 12:04:55

Comment this entry:

Name:
Remember me?

Email address:

URL:

Comment:

Trackbacks