Såhär är det. Ungefär...

I dag ska jag inte bli långrandig. Mest för min egen skull, eftersom jag är så trött att jag:
snubblar på mina egna fötter,
inte kan spela trummor ordentligt fast det borde vara en enkel takt,
inte orkar prata,
ser i kors,
darrar i hela kroppen,
inte har någon aptit,
hör röster (det kan iof. ha varit grannen som pratade)...
Jag sov tre timmar inatt, sedan har jag jobbat och så länge man jobbar är det frid och fröjd, men sedan faller tröttheten över en som en ridå som går ner.
Det är mörkt på morgnarna nu när jag cyklar iväg. Det är vackert, stjärnorna blinkar, månen ligger som en stor skiva över trädtopparna och det gnistrar av krispighet i den tidiga morgonens luft. Jag jobbar ensam de två första timmarna hela veckan och jag har börjat varje morgon med att spela the National i bilen. Det är en så fin skiva och den passar som handen i handsken till den arla morgonstunden.

Nåväl, jag ska fatta mig kort.
Folk frågar och undrar, dels här på bloggen (Kogo, detta är helt rätt plats att ställa frågor så shoot) och dels träffar jag då och då folk på stan som undrar - vad händer egentligen med Citizens David? Kommer det någon mer skiva? Har du ett band? Hur kommer det att låta framöver?

Svaret är:
Jag har ett band,jag ska avslöja mina medlemmar så småningom, vi har repat en hel del men jag är lite lat med repandet eftersom jag jobbar jättemycket just nu. Jag är tvungen att jobba medan jag kan eftersom det är en visstidsanställning och jag behöver pengarna till alla skulder jag har. Det är ett bra band jag har fått ihop dock och jag är säker på att vi förr eller troligen senare kommer ge oss ut och spela.

David & the Citizens är inne i ett mycket spännande skede känner jag. Jag har skrivit en massa låtar under flera års tid som har tagit en skön vändning. Min bokare på Motor, Jesper Kumberg, sade härom dagen att han tyckte det var min bästa samling låtar hitills. Jag är beredd att hålla med.

Om jag fick bestämma, vilket jag inte riktigt får, så skulle jag sätta igång och spela in i morgon eftersom jag är jävligt sugen på det och laddad som fan. Tyvärr så är det så många om och men innan det kan bli så. Och så är det ju det där med pengar...jag måste jobba ett tag till, så är det bara. Men när jag väl kan börja jobba med mitt riktiga jobb så är jag helt övertygad om att det kommer bli fantastiskt.
De flesta av de nya låtarna är pianobaserade och det är jag väldigt glad över, för till den senaste Citizensskivan skrev jag nästan bara gitarrlåtar. Det var kul det med, men pianot är min bästa vän av instrumenten. Jag känner mig friare med pianot.

Jag är både lättad och frustrerad över situationen som jag befinner mig i. Lättad eftersom jag behöver en paus från musiken - jag har slitit med den de senaste 10 åren och det är därför min ekonomi är så totalkvaddad - frustrerad eftersom jag känner att jag sitter på en väldigt fin samling låtar och det kliar i fingrarna av längtan efter att sätta igång att jobba med dem.

Jag vill inte stressa den här gången dock, jag har alltid haft så satans bråttom med saker. Det får kanske ta den tid det tar.
Under tiden uppskattar jag all dialog och uppmuntran från er!

Sömniga hälsningar från mig

Comments
Posted by: Malin

Måste erkänna att jag blir lite skeptisk. Du påstår att det nya materialet är det bästa hittills. Hur kan något slå de gamla låtarna ? En kompis bad mig spela den bästa låt genom tiderna som jag någonsin hört. Satte igång "As you fall (I watch with love)" och han kunde inte annat än att hålla med.
Ser fram emot att höra din nya musik - när den än må komma. Den som väntar på något gott...

2007-08-29 @ 22:49:29
Posted by: Makkadam

Sicken pers! Att vilja men inte kunna. Att känna lust men inte få! Det måste klia i blodet. Det är ju det där med ekonomin... Dessutom kan det inte släppas en skiva i höst. Jag skulle inte kunna köpa den här i Hong Kong ,-)
Efter att ha läst en hel del här blir det mer och mer intressant att läsa om David. En musiker i Sverige. En kille i Malmö.

2007-08-30 @ 07:20:47
Posted by: Kogo

Vad glad jag blir! Om dom andra 3 full-längdsskivorna var framstressade så kan det här bara bli bra ju om du tänker ta det lugnt. Får säkert stryk för att jag säger det av någon men jag skulle tycka det var jättekul om ni kunde slå igenom ordentligt den här gången. Men världen är väl inte redo för intelligentare musik än.

2007-08-30 @ 17:27:36
Posted by: David

Nae, jag har slutat tro att jag någonsin kommer slå igenom med dunder och brak, men det gör inget så länge jag kan göra bra musik och må bra av det.
Världen och jag är inte på samma våglängd ;-)

2007-08-30 @ 18:50:24
Posted by: Adam

Låter trevligt att du är såpass glad och har en samling med låtar på lager, då kan man inte hjälpa att må bra och även ständigt vara sugen på att få jobba med låtarna när man vill, det är ju drivet, viljan som verkligen får dom att fånga så mycket känslor som låtar faktiskt gör ibland. Näe jag väntar med spänning, kan bli sjukt kul att följa detta David, själv blir det att dra och rensa fisk i norge snart...igen..fan sist jag var där sa jag detta är sista gången fy fan va tråkigt det är men när man måste ha pengar måste man ju..godnatt på dig!

Posted by: Tove

Pianolåtar låter bra! Hang in there! :)

2007-09-01 @ 22:32:15
Posted by: Viktor

Jag vet inte något som jag ser mer fram emot än detta David! Så lycka till och håll oss uppdaterade.
mvh Viktor

2007-09-04 @ 21:18:19

Comment this entry:

Name:
Remember me?

Email address:

URL:

Comment:

Trackbacks