Om Neutral Milk Hotel live på studion 1998

Jag såg i en annons i en musiktidning att Neutral Milk Hotels platta "In The Aeroplane Over The Sea" skall återutges. Detta fick mig att tänka på när jag såg dem live en gång.

1998 bodde jag i Stockholm, denna vackra men ensamhetsframkallande stad. Egentligen bodde jag i Solna, precis bakom Karolinska sjukhuset, i en liten etta med fransk balkong på Olof Af Acrells väg. Ibland när jag hade pengar så gick jag över bron ner till St Eriksplan och tittade på ett band eller tog en öl  (oftast både och) på Studion, ett jättetrevligt spelställe som jag tror låg i en gammal biograf. Nu är det väl en reklamfirma eller liknande, jag vet inte riktigt för det var ett tag sedan jag var i Sthlm sist. Hur som helst så gick jag dit en kväll för att titta på  Olivia Tremor Control. Jag hade hört eller läst om dem och tyckte att  det verkade intressant. Förband den kvällen var två andra amerikanska akter. Först var det Music Tapes som hade en massa lattjo prylar för sig med hattar och bildspel och det ena med det andra. (Bättre på skiva tycker jag). Efter dem var det ett annat band som jag aldrig hört talas om nämligen Neutral Milk Hotel. De började spela och efter första ackordet var jag såld och helt och totalt hänförd. Jag minns att jag stod och rös och tänkte att :"Det är ju precis sådan här musik jag vill göra!" Det var  den i särklass starkaste musikupplevelse jag haft. Allting var perfekt - musiken, texterna, deras framtoning på scenen, inte minst den härliga, håriga lille trumpetaren Scott Spillane som såg ut som Gustav Vasa...! Aldrig innan och aldrig efter har jag känt något liknande. (Nej, nu ljög jag visst för jag såg Elliot Smith på studion, också det -98. Det var magiskt på samma sätt. Mer om det en annan gång.) När NMH hade spelat klart var det dags för huvudakten Olivia Tremor Control. Stackars Olivia Tremor Control...de hade liksom redan förlorat stort den kvällen. De var som en viskning efter en orkan,  åtminstone i mitt huvud och hjärta.

Dagen efter gick jag ner till en av de små skivaffärerna vid St Eriksbron och köpte "In The Aeroplane Over The Sea". Det finns ingen skiva i min relativt blyga skivsamling som jag spelat fler gånger än den. Möjligtvis Nirvanas "Nevermind". Jag vet inte hur många fester som jag och mina vänner har skrålat med i "The King Of Carrot Flowers pt One" och Pts Two & Three, eller titelspåret, eller "Two Headed Boy", eller "Holland, 1945". Eller alla andra låtar...den är bara så jävla bra och har du aldrig hört den så uppmanar jag dig att köpa den. Nu.

Comments
Posted by: torr

ja helvete vad bra dom är, upptäckte dom för bara några dagar sen. har reissuen av In The Aeroplane Over The Sea.. första låten (king of carrot flowers pt1) är fan den bästa låten jag hört på flera år. holland 1945 är också helt sjukt bra. jag ska införskaffa de andra plattorna så snart jag kan, men jag har hört att de inte ska va lika bra som denna

Posted by: simon

gillar man neutral milk hotel (vilket både ni och jag gör mkt)
så bör man kolla in de två skivorna som
a hawk and a hacksaw har släppt.
det är nämligen trummisen i neutral milk hotels soloprojekt.
lika vildsint som n.m.h och med en massa härliga instrument (dragspel och såg)
Den senaste skivan kan vara 2005 års bästa skiva.
Ja, efter electrelanes "axes" då förståss...

2005-09-25 @ 17:09:07
Posted by: petra

ja det där minns jag. å lägenheterna var verkligan för jävla små. kul att du har en...blogg. är det så det kallas? jag ska plugga. det går dåligt.

2005-09-27 @ 17:22:17
Posted by: David

Ja visst var det små lägenheter! Men trevliga. Jag hade i alla fall fin utsikt från min.Ja tänk att jag skulle starta en blogg - jag som kan krascha en dator genom att titta på den. Det hände när jag skulle vara med i P3 och chatta med lyssnarna - hela jävla servern brakade i hop när jag satte mig vid datorn..hehe. Ha det fint!

2005-09-27 @ 18:53:33

Comment this entry:

Name:
Remember me?

Email address:

URL:

Comment:

Trackbacks