And So It Begins...

I dag börjar det - rättegången i fallet med de där piraterna, Pirate Bay. Jag är nyfiken på att se hur det går, hoppas de fälls personligen. Jag håller med om att man inte kan stoppa hela internetutvecklingen med nedladdning osv och jag håller med om att det är fantastiskt smidigt och enkelt och allt det där, men som jag sagt om och om igen - det är inte rätt att förvänta sig att musik/film/kultur skall vara gratis.
Jag förstår inte den föraktfulla attityd som många av förespråkarna och försvararna av Pirate Bay har gentemot sina meningsmotståndare. Jag kan inte förstå att man bara rycker på axlarna åt argument om upphovsrätten och artistens rätt att faktiskt kunna tjäna pengar på sin musik, eller vad det rör sig om för konstform. Det är ju det hela debatten egentligen handlar om - ett sätt att se till att kulturarbetarna får de pengar de har rätt till. Vill folk ha musiken/filmen/boken, så ska de betala för det.
Visst är det ett intressant mål, det här - ingen tvekan om saken.
Jag vet ju som sagt var jag står, jag har min åsikt klar i frågan.
Här om kvällen var det någon ung dam inbjuden till Aktuellt som förespråkade "Piratsidan", och jag blev helt paff när hon pratade, för hon hade verkligen inte ett enda bra argument för sin sak. Det enda som kom ur henne var saker som "...det spelar ingen roll vad som händer..." Arrogant och hånfull i sin framtoning. Men det är ganska ofta den typen av argument man hör i den här debatten, det är den typen av människor som står på barrikaderna och skriker efter gratis kultur, utan att skämmas för att de försöker rättfärdiga stöld med argument som att det är skivbolagen som är bovar och som försöker lura konsumenten. Visst - man borde t.ex. ha sänkt priset på cd skivor ordentligt för flera år sedan, det kanske hade gjort en viss skillnad?
Jag vet inte, men det ska bli intressant att följa "spektaklet" som det har kallats mer än en gång.

I övrigt:

"Konstprojekt" som att spela galen eller trasha en tunnelbanevagn is a no no i min bok. Det borde finnas bättre saker än så att göra. Kallade en samhällsprotest eller något, men kalla det för all del inte konst.



Comments
Posted by: Makkadam

Jo detta ska blir väldigt intressant. Fast egentligen blir det inte intressant på riktigt förränn det kommer till hovrätten. Rent juridiskt är målet spännande eftersom de ska dömas för medhjälp till ett brott som inte är styrkt. Jag är inte jurist men det låter lite tokigt. Får se hur utgången blir.



Debatten är jag själv trött på sen länge. Två barnungar som kastar paj på varandra. det finns ingen rimlighet i den debatten. Titta på detta om du har tid. Intressant!
lessigsaysthelawisstranglingcreativity.html" rel="nofollow">http://www.ted.com/index.php/talks/larrylessigsaysthelawisstranglingcreativity.html



När vi ändå är inne på ämnet (typ): Jag saknar dig på Spotify! Både som Fridlund samt D&tC. Vore dessutom intressant att få en inblick i vad artister anser/gynnas/missgynnas av program som spotify.



Ha det fint! .-)

2009-02-17 @ 13:12:09
Posted by: David

Jag ska vara helt ärlig och erkänna att jag inte vet hur spotify fungerar. Antar att det är respektive skivbolag som anmäler artister till Spotify? I så fall har inte mitt gamla bolag brytt sig om det. Om det nu är så det funkar...

2009-02-17 @ 21:33:53
Posted by: Sara

Håller med Makkadam, Vill ha dig din musik på spotify!

2009-02-17 @ 22:32:52
Posted by: Sara

jag har inte den blekaste aning.. :S

Vet bara att det är ungefär som lastfm..

man saknar lite bra låtar från dig i låtlistan :(

2009-02-19 @ 00:47:29
URL: http://sarabraceface.blogg.se/
Posted by: Makkadam

Tror faktiskt att det är en kombination av skivbolagen och artisten. Tycker verkligen att du ska ta dig lite tid att undersöka hur det fungerar. Det är et grymt effektivt och populärt sätt att förmedla musik och få betalt för det. Det kan definitivt vara värt det, speciellt till releasen av den nya skivan .-D

kolla in:

https://www.spotify.com/en/work-with-us/labels-and-artists/



Ta hand om dig!

2009-02-19 @ 14:36:52
Posted by: Sara

får jag länka dig på min blogg?

2009-02-19 @ 18:03:12
URL: http://sarabraceface.blogg.se/
Posted by: David

Det är klart du får länka mig på din blogg :-)

2009-02-20 @ 16:47:55
Posted by: Sara

:D

2009-02-20 @ 17:14:14
URL: http://sarabraceface.blogg.se/
Posted by: David!

Hej!



Det stämmer det du skriver Makkadam - Spotify genererar intäkter. Det är en grym tjänst men det kan inte generera intäkter i någorlunda form i och med att spotifytjänstens prissättning är baserad på en modell där det finns ett gratis alternativ. SÅ i dagsläget, ja bra att det finns, utvecklingen kan bli något superbra men några direkta pengar till artister och upphovsmän - Nej.

2009-02-24 @ 13:00:14
URL: http://davidnilsson.wordpress.com

Comment this entry:

Name:
Remember me?

Email address:

URL:

Comment:

Trackbacks