stockholm here I come!

Yes, jag är påväg nu! Sitter på ett skakigt x2000 på väg till Stockholm från Malmö. I morgon bitti klockan 10 börjar arbetet i studion! Det ska bli en intressant resa att spela in den här gången, det är ett nytt kapitel för mig och jag går in i det med öppna armar och ett öppet sinne. Vad som än händer så kommer det att bli bra, det är jag helt övertygad om. Enda frågetecknet är tiden - jag vet av erfarenhet att det aldrig går så fort att spela in i verkligheten som det gör i huvudet , där allting är enkelt och ingenting går fel. Bara att sätta upp en mick, koppla in och trycka på rec/play. Så är det ju nästan aldrig, det är allting någon sladd som glappar, någon kontakt som sprakar eller någon idiot som inte kan spela rätt ens efter tio tagningar (typ jag...).
Snart är vi i Nässjö...
Jag handlade i "restaurangvagnen" - kaffe, kanelbulle och två vatten för 52 kronor. I kassan stod en äldre man och jag frågade om det var okej att t lite varmvaten eftersom Sara, som också är med, hade te med sig. Jag förväntade mig att han skulle säga "javisst, det går bra!", men istället kved han (med den gnälligaste typen av nasal skånska): "Ja, egentligen ente. Det e ju här man ska handla det." Det är ju inte meningen att man ska ta med sig te och få vatten av oss".
- Ja, men det är ju inte precis så att jag inte redan har handlat något av er", försökte jag och svepte med handen över min bricka.
"Ja, men vi måste ju också gå runt" svarade den nasale mannen.
- "Jag tänker inte argumentera med dig om det", sade jag och räcte fram mitt betalkort, fast mitt rebelliska inre skrek i tystnad att jag skulle säga något i stil med:
"Din snåle fan, hur kan du stå här och gnälla om en kopp vatten när jag precis har handlat fika för femtitvå spänn! Är du dum i huvudet eller?!"
Men jag höll tyst och betalade, skrev på kvittot och ignorerade hans falska avslutningsfraser.
Jävla SJ. Jag knöt med andra ord handen i fickan som vi svenskar så ofta gör när vi blir upprörda.

Så till något helt annat: Postens nytillträdde VD avsade sig häromdagen sin lön - den där fantasilönen på 900 000 kronor i månaden. BRA GJORT VDn säger jag! Nu borde bara Postens styrelse, som ju faktiskt var de som förhandlade fram lönen, avgå. De har förbrukat sitt förtroende i mina och många andra postenmedarbetares ögon. Vet inte vad hon heter, men en av syrelseledamoterna intervjuades i nyheterna för ett par dagar sedan och när reportern ifrågasatte VD:ns höga lön svarade hon bara att "han kan ju inte jobba gratis bara för att han är pensionär".
Varför inte, säger jag. Vi som är relativt nya på Posten jobbar ju i stort sett gratis och jag är inte pensonär, men jag behöver pengar ändå. Kom igen och snacka när det är ni som springer i trappor med FEM olika sorters reklam vid sidan på en dag!

Ok, gnällandet är över, tågresan går vidare!
Stockholm, here I come!


ett par snabba bilder från första dagens arbete...vad sägs om Pink Floyds gamla mixerbord, även använt av Joy Division när det begav sig - Love will tear us apart bland annat...!

Comments
Posted by: Makkadam

Jag blir alldeles pirrig i magen när jag läser! .-D



2008-11-28 @ 21:44:18
Posted by: oskar

det låter magiskt

2008-11-29 @ 20:59:58
Posted by: Sara

Fan vilken jävel som inte kan bjussa på vatten som är GRATIS.



Det låter så spännande, kan knappt vänta tills att höra resultatet!

2008-12-04 @ 09:08:10

Comment this entry:

Name:
Remember me?

Email address:

URL:

Comment:

Trackbacks