Är jag en utdöende dinosaurie?

Jag har en blogg. Jag borde skriva saker, berätta om mitt liv och min musik och vad som händer, dela med mig av det, ge av mig själv. Det är bara det att det inte finns någonting spännande att berätta. Jag jobbar heltid på posten och när jag kommer hem äter jag något och tar en kopp kaffe som jag har längtat efter hela dagen. Sedan sätter jag mig vid datorn och försöker spela in något. Det behöver inte vara något stort och fantastiskt, bara det blir något litet gjort varje dag.Jag har ju allting klart i huvudet, jag vet precis hur det ska bli och det enda jag gör egentligen är att beta av det som skall finnas på låtarna. Det är klart att det ibland inte känns som det mest kreativa som jag gjort - att bara beta av saker, det är liksom inte så mycket improvisation som det brukar vara när jag spelar in- men ett litet steg i taget bara och sedan är det stora jobbet klart och då kan man sitta och finpula med småsaker......oj, nu drällde jag kexchoklad över halva bordet...och byxorna visar sig vara bruna av smält choklad...hmm...kaffet är ljuvligt...

Den åttonde mars är det sex år sedan vi släppte "For All Happy Endings", satan vad tiden går, fast det känns faktiskt väldigt länge sedan vi hade releasefesten på teaterrestaurangen här i Malmö. Det är en fin skiva, kanske den som ligger mig varmast om hjärtat på något vis. JAg minns så väl känslan när jag för första gången höll en kopia av skivan i mina händer. Den var så fin tyckte jag och jag var så jävla stolt och glad över att ha åstadkommit någonting som var så stort och viktigt. Jag tror jag kommer vara lika stolt när jag någon gång håller nästa skiva i mina händer. Det kommer att ta tid, lång tid antagligen. Men det kommer vara värt väntan.

Läste att Caesars har släppt ett dubbelalbum - helt rätt tycker jag, jag anser att en skiva är värd tusen gånger mer än alla mp3or och ljudfiler i världen. Det går inte att ersätta en platta, med omslag, texthäfte, bilder och framförallt: låtar satta i ett sammanhang av artisten, med att ladda ner en låt här och en låt där. Det är bara en jävla sumpig slit o släng - mentalitet och ett bevis på att mänskligheten mer och mer håller på att tappa förmågan att hålla fokus uppe mer än i några minuter. Vi håller på att förvandlas till DAMP ungar allihop. Inget får ta mer än ett par sekunder, inget får vara tyst eller långsamt,allt måste hända fort, det måste vara omedelbar behovstillfredställellse, annars är det inte intressant längre. Det är sjukt och sorgligt och jag kommer aldrig låta mig dras med i det där. Jag står över.
Är ni fler som tänker som jag eller är jag en gammal uttöende dinosaurie?

Comments
Posted by: Malin

Jag kommer också ihåg första gången jag höll i "For all happy endings", eller rättare sagt första gången jag lyssnade på den. Underbar dag som kom att förändra min själ på något sätt. Alla fantastiska texter gjorde att jag kunde få ut saker som innan varit som tunga stenar i mitt inre, så åter igen - Tack !

Posted by: Jo

Flyttade till Paris for tre ar sedan. En av de viktigaste sakerna att fa med var "For all happy endings" , du ska veta att den skivan spelas flitigt fortfarande. Manga fina gamla minnen men nu ocksa nya minnen fran Paris. Det ar en stor skiva du har gjort, det hoppas jag att du vet.

2008-03-06 @ 17:29:26
Posted by: sara-san

wow, det måste kännas coolt att det var så länge sen ni släppte den skivan :)

nej, du är inte den enda som tycker det.
människan har blivit alldeles för girig. vill att allt ska gå på 5 röda sekunder. allt ska vara stressigt. men det får vi betala för. snart har vi inte ens en jord att leva på, tack vara att vi måste leva så bekvämt som möjligt med micro ugnar, och typ 2 bilar och 3 tv apparater per hem. det är surt att det blivit såhär, och att människan är för LAT för att bättra på sig, för LAT för att gå den 20 meters långa sträckan till affären, för att ta bilen istället.

jag vet att det här kanske inte hade med ditt inlägg att göra, men på nåt sett så hänger det väl ihop iallafall.

ha det bra, David. och lycka till med jobbet. :) och se till att inte spilla kaffet på knäna.

2008-03-06 @ 18:53:41
URL: http://sarastarcake.bilddagboken.se
Posted by: Emil

Håller med till fullo, det är en helt annan känsla då man sitter där i sin fåtölj med en nyinköpt skiva i händerna och man kan bläddra i häftet.
Men det är ju förståss LP skivorna som är dem bästa att mysa med, helt klart.
Och jag håller med om att saker ska få ta sin tid, det ska inte vara någon brådska när man grunnar över någons konstnärliga arbete. Det ska vara en ren njutning.

2008-03-06 @ 20:50:36
Posted by: roujan

Du är verkligen inte ensam om att tänka så.

2008-03-06 @ 23:13:47
Posted by: Ellen

Jag håller helt med om det du säger om CD-skivor.
Jag har aldrig riktigt förstått charmen i att bara ha massa mp3-filer på datorn.

2008-03-06 @ 23:50:00

Comment this entry:

Name:
Remember me?

Email address:

URL:

Comment:

Trackbacks