Ett glas rött. På fredagen.

Han kommer hem på fredagskvällen,
har handlat två folköl på kvartersbutiken, som han har i en genomskinlig plastpåse
i ena handen
portföljen i den andra, medan han med sin sneda rygg håller upp dörren för sin fru.
De bor på andra våningen snett över gatan
och jag har aldrig sett dem med någon annan

fast de ser så snälla ut.

Jag ser dem diska i köket
jag hör dem bråka högljutt i bland,
parkera bilen under vilt gestikulerande,
komma hem med matkassar
och en öl på fredagen.
Deras fönster står öppet och de dansar till Buena Vista Social Club
och de ser lyckliga ut
och nedanför på gatan kämpar sig en överviktig man i rullstol fram i solen
svetten glänser i hans panna.
I knäet har han en femliters tetravinare.
Hem till ett glas rött.
På fredagen.

Comments
Posted by: Makkadam

Jag vet att du inte gillar tanken, men det vore väldigt intressant att få höra David på svenska. Det verkar vara en trend just nu att göra det dessutom. (Säkert!, Markus Krunegård, Pengabrorsan) Alla med succé som resultat .-)

2008-06-04 @ 23:00:58
Posted by: David

Detta är ingen kritik till att du ska ändra på det du skriver, är inne på din blogg minst två gånger om dagen (så med andra ord, trivs jag här). :) meen bara nyfiken över den plötsliga förändringen av blogginnehåll, mer kulturanalyser med utgångspunkt ur andra människor och deras "trodda" vardag, än din egen?. :)

Posted by: David F

David - jag tror förändringen av blogginnehåll beror på att jag har tömt ut så mycket om mig själv och mitt liv, vad jag gjort sett och upplevt, att jag just nu inte känner att jag har något nytt att bjuda på. Dessutom är mitt liv just nu kanske lite mer ointressant att berätta om för andra. Jag jobbar på posten, jag äter, sover och tränar yoga. That's it.

Men på sätt och vis är det en del av mitt liv också att se andra människor och reflektera över deras liv och tillvaro. Det intresserar mig. När jag ser en person gå förbi kan jag fantisera ihop en hel massa

historier om honom eller henne. Jag undrar över folk, det har alltid varit en del av mig. Jag är nyfiken, och att vara nyfiken på andras liv kan väl på sätt och vis vara ett sätt att sätta sig själv in i sammanhanget, att försöka se glädjen i vardagen, det stora i de små tingen etc...



Kul att du trivs här, jag känner oftast som att jag skriver för mig själv. Vilket jag kanske iof. gör ibland också.

2008-06-06 @ 18:00:54
Posted by: David F

Makkadam - du är ju en gammal bekant vid det här laget...

Att skriva på svenska är för svårt för mig, jag vet inte varför. Det känns så otroligt konstigt att sjunga på svenska, varje gång jag har försökt känns det bara som att jag är en otroligt dålig variant av Kent eller något, det funkar inte. Inte just nu iallafall.



(dessutom har jag alltid vägrat att haka på trender)

;-)

2008-06-06 @ 18:03:47
Posted by: Makkadam

Jag har ett ruggigt bra minne dessutom .-D



Jag får väl stilla min nyfikenhet genom att lyssna på kent genom en kökstratt vänd åt fel håll i så fall. Fast jag är fortfarande väääldigt nyfiken ,-)

2008-06-07 @ 20:26:14
Posted by: Magnus J

Hej David!



Försökte nå, senaste jag var i södern. Själv har jag alltid sjungit på svenska, men det är för att jag alltid hakar på trender och inte har något som helst eget att erbjuda.



Ses snart

/Magnus

2008-06-10 @ 15:16:25
URL: http://www.myspace.com/blandaband

Comment this entry:

Name:
Remember me?

Email address:

URL:

Comment:

Trackbacks