Varför är det okej att sno musik?

Ett av de bästa och samtidigt värsta radioprogrammen jag vet är "ring p1" i kanalen som heter just - p1. Folk ringer in och pratar om olika saker och har åsikter om allt mellan himmel och helvete. I dag ringde en kille, ganska ung som det lät på rösten, och pratade om det fina i att ladda ner musik från nätet. Det är alltid unga killar som propagerar för det där och jag har skrivit om det förut också. Killen i fråga tyckte det var rätt och riktigt att få ladda ner musik gratis från nätet. När programledaren - den gode Täppas - frågade om varför det är okej att stjäla musik från nätet men inte okej att sno saker i en affär, så svarade killen att "jo om man snor i en affär så har man tagit något, som den bestulne då inte har kvar, men om man laddar ner en låt (stjäl) så har båda en perfekt kopia..."
Vilken jävla tjomme. Varför är det okej att sno musik? Hur skall vi musiker finansiera vårt arbete? Jag blir så sne på de där killarna och deras idiotresonemang att jag på ren jävelskap får lust att aldrig mer lägga ut en låt gratis på nätet. Jag får lust att bara släppa musik på kasset eller något för att den inte skall kunna hamna på nätet lika enkelt och stjälas av idioter som är för snåla för att betala för musiken de lyssnar på. Att resonera i termer som: "det är ju bra reklam för artisten om musiken sprids..." gör mig så förbannad. Ska jag komma och länsa ditt lönekonto varje månad kanske? Va? Hade du tyckt det var okej eller?
Javisst är det bra reklam om min musik sprids, men om den enda form av marknadsföring som ett band får består av att deras musik stjäls av folk så kommer det till slut innebära att det inte kommer att göras mer musik, för ingen - inte ens en obotlig optimist som jag - kan leva på luft och vatten.
Vill du ha musik så får du väl för fan betala för det. Vad annat förväntar du dig att få gratis? Mat? Lägenhet? Biobesök?
Varför tror du så många skivbutiker stänger ner?
Den utmärkta skivaffären Jukebox här i Malmö, t.ex. talar om att stänga. Sorgligt.
Och du tror det är okej att bara ta för sig av musiken. Du har fel. Fel, säger jag.
Felfelfelfelfel!
Att ha kakan och äta den har aldrig funkat och kommer aldrig att göra det.
Så är det med det.

fredag. Snart är det tvättdags.
Hej.

Comments
Posted by: Mango

Ja det kan man verkligen undra. Vi som arbetar med musiken ser att musik-klimatet blir svårare och svårare för oss som vill överleva. Men samtidigt får man för sig att intresset för musik aldrig
varit större i samhället. Således verkar det som om en attitydförändring ägt rum. Varför? Och hur?

Posted by: Martin

Hade jag inte kunnat ladda ner din musik, helt gratis, hade jag förmodligen aldrig någonsin upptäck dig och din musik och således aldrig haft en chans att köpa dina skivor... Hur ska man se på det? Man går inte och köper en skiva för 180 spänn för att en kompis säger att den är bra. Visst det finns myspace, och ni lägger upp lite smakprov på er hemsida, men jag tycker inte det räcker. Jag vill kunna lyssna innan jag köper.

2007-08-12 @ 19:59:42
Posted by: David

Det är en bra poäng du gör Martin, det är det verkligen. Men det jag vänder mig emot är alla de som anser att det är deras rätt att ladda ner vad de vill när de vill och att det inte skall kosta något. Jag har personligen aldrig laddat ner någonting olagligt, men hittar ändå en massa bra ny musik (tack vare min kära flickvän som hittar bloggar överallt där det finns,lagliga, låtar att ladda ner eller bara lyssna på) på nätet. Jag menar att filosofin att man ska ha men inte ge något är rutten och de som står och skriker sig hesa över hur orättvist det är att de inte får ladda ner gratis kommer med största sannolikhet heller inte gå och köpa min skiva om de först laddar ner den och tycker den är bra, för de slänger bara över musiken på sin Ipod eller sparar den på datorn - de har inget behov av den fysiska produkten som en cd skiva utgör. Jag däremot som är en bakåtsträvande gammal surputt, jag tycker om att gå till affären, köpa skivan, ta hem den och bläddra i det förhoppningsvis rika omslaget medans jag lyssnar på musiken. Det intresset har kanske inte nedladdningsgenerationen...och jag vet inte hur många som skrivit på Citizens gästbok: "kan ni inte lägga upp texterna till era låtar på hemsidan..." jag svarar alltid att om du köper skivan istället för att ladda ner den, som du antagligen gjort så får du texterna, de finns alltid i konvolutet!
/David

2007-08-13 @ 09:13:34
Posted by: Makkadam

Annars så är ju LP-skivorna finast. Med både texter och vacker konst. Hänger på väggen.

2007-08-13 @ 13:56:21
Posted by: Anonym

Knepig fråga!!! men det handlar ju om folks sett att tänka, inte om tjänsten i fråga. Det vore ju naivt och tro att indiescenen skulle vara så stor som den är idag utan olaglig nerladdning.
Men det är synd att folk inte visar uppskattning och köper skivorna dom tycker om och lyssnar på.

2007-08-13 @ 14:41:41
Posted by: Mango

Finns det något som heter indie idag?
Du David (och Sara) om ni har tid så kan vi ta en fika här i Stockholm på onsdag. Skulle vara fint att se er.

2007-08-13 @ 21:57:21

Comment this entry:

Name:
Remember me?

Email address:

URL:

Comment:

Trackbacks