Psyka mig...and do it again...

Jag blir alltid vemodig och lite illa till mods när det blir vår och sommar.Av någon anledning känns det jävligt sorgligt, kanske är det förknippat med avsked och uppbrott efter alla år av skolavslutningar och terminsavslut. Och då talar jag inte om sommarloven i grundskolan, nej för fan då var det bara skönt att slippa skolan, nej jag talar mer om senare i livet när man hamnat på platser som man själv valt. Människor man själv hittat. Saker man själv letat upp. Sådant gör man ju när man växer upp - man hittar sig själv, sin egen identitet och sitt eget liv och sätt att vara. De flesta gör det i allafall, sedan finns det alltid de som behöver andra för att fungera och för att sticka ut och få en roll.
Som ett spel.

Jaja...det var sådär soligt och vemodigt i dag, men jag lyckades hålla känslorna stången och fokucerade på att skriva en låt. Det började ungefär som Paul Simons "50 Ways To Leave Your Lover" och slutade som en poplåt med någon slags Morrisey - doft. (Och jag har fan aldrig fattat storheten med Smiths eller Morrisey, så antagligen låter det inte alls som det om man har lyssnat och är ett Moz - fan). En fiktiv historia om en tjej som hittar ett nytt liv, men som misshandlar sig själv alldeles för länge. Att söka lyckan. Lyckan - vad fan är det?

Sara snokade upp två låtar från Feists nya skiva och jag tycker det låter jävligt bra. Handklapp och pop. Som jag gillar det. Internet är fantastiskt och för jävligt. Bra för man hittar saker man inte visste fanns. Och dåligt av ungefär samma orsaker.
Nej, nu ska vi till en vän och grilla korv. Vegokorv. Och folköl.

Comments
Posted by: Mango

Jag gillar Smiths och Morrissey, det var nog min ingång till den så kallade "alternativa" musiken. Tidigare lyssnade jag bara på Elvis, Bellman och Gyllene Tider.
Jag tycker inte om sommaren av andra orsaker, men visst doftar den melankoli.

Posted by: Daniel

Morrissey är enligt mig en av tidernas bästa artister faktiskt.
Jag förstår din poäng om att sommaren bringar en viss ångest, men du måste ju erkänna att grilla sojakorv och dricka folköl slår att sitta inne och titta på snöslask genom fönstret? :)

2007-04-30 @ 22:07:25
URL: http://ex-xdannex.blogspot.com
Posted by: anna caroline.

Tack för kommentaren i min blogg, jag blev sjukt glad när jag såg det! Att ni hade splittrats grundade jag på en artikel i metro för en tid sen men det är troligen en missuppfattning från min sida. Jag håller med om att Nöjesguiden inte är någon hit men när man pendlar blir det lätt att man läser strunt och jag har ju lyckats hitta mina ljusglimtar som det jag nämnde :)
MVH A C.

2007-05-03 @ 13:55:24
URL: http://lussefiasko.blogspot.com
Posted by: Adam

vegokorv is the shit, mitt band splittrades typ förra veckan, helt sjukt egentligen, vi startade i princip iår, fixade en asfräsh lokal, började skriva låtar, mixa å ha oss, vi var på god väg att släppa en 4 låtarsdemo nu i maj men eftersom vi inte hade några riktigt riktigt klara 4 låtar, en svindyr lokal som stod tom då vi gjorde låtarna, blev det för mycket press på "speciellet" han som skriver låtarna så det brast, jävligt trist, då det är något jag drömt om hela livet, men aldrig fick chans att uppleva det :/

2007-05-07 @ 12:22:07
URL: http://alltsomfinns.blogspot.com

Comment this entry:

Name:
Remember me?

Email address:

URL:

Comment:

Trackbacks