Debban asså - schyysst!

Vi var ute och spelade med David & the Citizens i Torsdags och Fredags. Så här skrev man om spelningen på Debaser och jag blir så trött. Trött, men knappast förvånad för det skall fanimej alltid hittas något att gnällas på bland journalister och recensenter. När vi gick av scenen på Debaser så sade vi till varandra att det var en riktigt bra spelning som på något sätt var en arbetsseger eftersom vi - nästan - lyckades få Stockholmarna att mjuka upp och slappna av lite. Det är bland band ( i alla fall bland de band jag känner) en allmän uppfattning att stockholmarna är den svåraste publiken eftersom de alltid ser så jävla stela ut. Som att de inte riktigt vågar ha kul för att de är rädda att tappa sin image om någon skulle se dem dansa med stora leenden över ansiktet. Man behöver inte ha attityd om man har bra låtar att spela. Attityd får de ha som lever efter devisen "mycket snack och lite hockey". Vi spelar mer hockey.

Tacka vet jag Göteborgare. De vet hur man gör en spelning till ett hav av svett och kärlek! De vet hur man har kul (även om det var några som hade lite väl kul i logen med ett vitt pulver. Sådant är inte kul - det är bara jävligt dumt).

P.S. (Några av de varmaste människor jag känner kommer ifrån Stockholm, så jag hyser inget allmänt hat mot stockholmare eller så, de är bara jävligt svåra att mjuka upp...)



"Hur mår egentligen den unga svenska indierocken? Ni vet, den som en gång tillverkades i replokaler innan kidsen började pilla på datorer och göra vek, neonglittrig discopop? Relativa veteranerna hey, de startade förra seklet David and the Citizens borde vara en bra värdemätare.
Inför aktuella tredje plattan greppade begåvade bandledaren David Fridlund elgitarren. Resultatet blev mer direkta låtar än tidigare, indiehits med driv. Bra så, men synd då att Malmögruppen inte får fram samma jävlaranamma på scen. Större delen av turnépremiären ser jag ju klart och tydligt att det står fem rockande killar där framme, men lik förbannat når ljudet liksom inte framåt i lokalen. För mycket repkänsla och för lite attityd, jag saknar Vi är David and the Citizens och det är inte ni.

Kom igen, ni har ju äntligen låtarna! På slutet kommer gamla goda ångestfavoriter fram och det börjar äntligen hända grejer på Debaser. Så dags. Okej, det här kommer säkert bli bättre när det nya materialet har satt sig. Till dess är diagnosen inte helt godartad."





48 hours och Devil är blivande livefavoriter.






Attackviljan.

Av ANDERS DAHLBOM













Comments
Posted by: Selnes

Svettigast i Göteborg igår var en utflyttad örebroare! Grym spelning för övrigt. Det var verkligen kärlek och gemenskap. Expressenkillen verkar aldrig fattat att ni inte är divatyperna. David and the citizens på scen = glad och solidarisk fest. TACK ÅTERIGEN!

2006-09-09 @ 20:38:41
Posted by: Daivd

Äh, skit i vad expressen skriver. Ni gjorde en bra spelning! Själv hade jag inga större förväntningar utan kom ner mest för att dricka öl med Matte. Men jag blev riktigt positivt överaskad (trots att jag hängde i baren hela spelningen och försökte se tuff o stel ut)!

Posted by: Matte

Jag var också tuff och stel, är född sån, men jag instämmer med det David säger. Skit i expressen, ni verkar vara något så ovanligt som ett riktigt bra band som istället för påklistrad kaxighet (för att dölja det faktum att man är osäker) väljer att fronta sin publik med rak och ärlig värme. that's the shit David, stå på! Lycka till med "den vanliga europavändan".

2006-09-11 @ 09:20:36
URL: http://mattematarmonster.blogspot.com/
Posted by: Gunther III

Is it a surprise that the drygast av alla i stockholm kretser blir en jouranlist? nej, it is the weay it is, and well, somertimes you have to be too cool for scool, but some of these writers can eb so bad they are reckon they got too much knowledge for college SO! At elast he could write !!

Sounds good the tour, hope you guys are having as much fun as it sounds...

watched the DVD last night - Laughed at some opart, really good though.

Laters

J

2006-09-11 @ 13:17:57
Posted by: Mango

Hej David!

Strunta i kritiker. De får betalt för att kritisera. Tack för inläggen på min blogg, du gör mig lite gladare. Vi ses kanske imorgon om min sociala fobi inte är så stark.

2006-09-12 @ 01:23:45
URL: http://magnusjosefsson.webblogg.se/
Posted by: Sabrina

No English anymore?

2006-09-13 @ 11:56:09
Posted by: ida

spelningen på pustervik. allting på samma gång och hela kroppen förlorad. det ska ni du veta inget väcker skrämmer retar plågar smeker och lockar hjärtat så som dina era låtar. och live blir det ännu bättre. det var suveränt. tack.

2006-09-14 @ 21:47:23

Comment this entry:

Name:
Remember me?

Email address:

URL:

Comment:

Trackbacks