Svensk Musiker (utan förbund)

För två och ett halvt år sedan blev jag medlem i SMF (svenska musikerförbundet). Jag blev medlem av två viktiga anledningar.
1. Jag behövde proffesionell hjälp och rådgivning med ett förlagsavtal.
2. Jag ville kunna få A-kassa genom att vara musiker.
Jag tänkte att om jag ändå spelar och skriver och sliter såhär mycket med att vara musiker så borde det kunna hjälpa mig i tider när jag inte spelade så mycket. Ok. Jag ringde deras medlemsservice och fick information om villkoren för att få vara medlem och för att kunna uppbära A-kassa. Jag var ganska tjatig och frågade flera gånger om vad som gällde och fick förklarat för mig hur det funkade, vilken kategori jag skulle tillhöra och att jag sedan skulle ha rätt till A-kassa så fort jag hade varit medlem en viss tid och betalat och uppfylld de där villkoren. Jättebra. Blev medlem. Började betala 240kr/mån. Pengar jag inte har råd med egentligen, men jag tänkte att jag kommer tjäna på det i slutändan så jag fortsatte betala. I två och ett halvt år.

 För två veckor sedan mailade jag till SMF och undrade hur jag skulle göra för att få ut den där efterlängtade och välbehövda (och välförtjänta) A-kasse-ersättningen nu när jag varit medlem så länge och hade så mycket spelningar och utgivna skivor bakom mig. Jag trodde jag var home safe men möttes av beskedet att jag betalat i fel kategori. Det är klass 1 som ger rätt till A-kassa. Inte klass 2. Shit! Inte bra,
tänkte jag. Men eftersom det är "förbundet" som gett mig fel information så borde det ju vara "förbundet" som reder ut det. Kunde man kanske tro, men så jävla enkelt ska det inte vara. Nej - efter flera försök via mail och telefon att få dem att förstå vad som hänt, samt (i en drömvärld) erkänna sitt misstag och ge mig rätt så har jag fattat att det aldrig kommer att hända. Jag är ingen stjärna, inte världens smartaste kille, men jag är fan inte dum i huvudet och hade jag fått rätt info så hade jag hamnat i rätt kategori och kanske fått A-kassa i detta nu. Istället får det bli knäckebröd ett tag till.

Det som på papperet låter så bra - Svenska Musikerförbundet (jag kände mig faktiskt lite stolt över att vara medlem och ha ett medlemskort och allt....) känns mer som en bubbla. Men de erbjuder andra bra saker, t.ex. kan man köpa en sk. carnét, ett slags pass för att få ta in musikinstrument till t.ex. Norge om man skall dit och spela. Det är bara det att det är ju fan ingen gränskontroll att tala om när man kör in i Norge, så vem behöver en carnét? Jag känner iallafall inga band som brytt sig om det. Vidare får man som medlem en tidning typ en gång i månaden, som måste vara sveriges tråkigaste och taffligaste tidning. Möjligtvis med undantag för STIM nytt som man också får när man är musiker och som betraktas som något av ett skämt bland musiker.

Min slutsats är: gå inte med i Musikerförbundet för de vill bara ha dina pengar. Men så är det väl med de flesta fackförbunden? Jag har flera vänner som har samma uppfattning.  

Är det någon annan som har några synpunkter?







Comments
Posted by: Sara

Ja - Det är förjävligt!
Det är JÄVLIGT viktigt med fack med tanke på vilka tider vi kommer att gå in i nu tack vare valet... De behöver oss men var FAN é facket när vi behöver dem??????
Envägskommunikation - You scratch my back - but I won't scratch your's. Men Sverige är ju sååå bra och generöst...

Posted by: Anonym

OK! Jag har läst ditt inlägg. Ge mig de där jväla nummret så ringer jag och fixar a-kassejävlen till dig. Tror väl fan att du ska ha a-kassa. Du är en begåvad konstnär som Sverige behöver! Jag har sagt upp mig i Malmö, jobbar i Stockholm nu. Som sagt är du mer än välkommen upp. Sköntmannen erbjuder gärna skjuts, har föresten hört att han synts utanför er lägenhet om kvällarna på senaste tiden.

2006-10-05 @ 18:22:28
Posted by: Mango

Mitt inlägg ang akassan...där över.

2006-10-05 @ 18:23:18
URL: http://magnusjosefsson.webblogg.se/
Posted by: David

Tack för uppmuntran...Jag var på AF kultur idag och de är ju jättesnälla och hjälpsamma och min handläggare där ringde till SMF och undrade vad det var som pågick och svaret hon fick var att det jag säger nog är en efterkonstruktion. Antingen det eller att jag bara "är en förvirrad musiker". Så uttrycker man sig alltså om sina egna medlemmar på Musikerförbundet. De är idioter.
Tack för feedback i alla fall och hoppas det är bra med dig däruppe. I stockholm alltså ;-)

2006-10-05 @ 20:10:54
Posted by: Mango

Hej igen!

Som sagt om du vill så ringer jag och styr upp det där. Jag blir tokig av att höra det. Tänkte precis gå med i musikerförbundet men nu blir jag extremt tveksam. Det är ganska bra i Stockholm, har hoppat av Mollgan som du kanske läst. det var det enda rätta jag kunde göra. Som du vet vill jag gärna spela in med dig och Sara igen. Ni är bra och kommer att gå långt, båda två! /Mango

2006-10-05 @ 22:22:13
URL: http://magnusjosefsson.webblogg.se/
Posted by: P-U

Tråkigt det som hänt, men hur sjutton kan man vara så dum att man inte ser vad man betalar för under så lång tid!? Det är trist men lika mycket Ditt fel som Musikerförbundet.

2006-10-20 @ 00:13:30
Posted by: David

Ja P-U, det kan man kanske tycka, men grejen var ju att jag fick information från musikerförbundet att det bara var att flytta upp i rätt klass när jag väl hade kvalificerat mig för A-kassa. Det är liksom där problemet ligger - att de gav mig information som inte stämmer och att de vägrar erkänna att de gjort fel.De vill inte ens låta mig betala mellanskillnaden mellan klass ett och klass två och på så vis rätta till felet...men jag skiter i det nu, alliansen ska ju ändå höja avgifterna så jävla mycket att jag inte kommer ha råd hur som helst. Så var det med det.

2006-10-22 @ 16:28:22
Posted by: *S

Hur fan kan en person komma hit o kalla dig "dum".
Det är ju så JÄVLA Svenskt - sätt på plats... Det är ju lite illamåendeframkallande när folk ska platta till och trycka ner... Det låter nästan som om det kunde vara någon från förbundet... Eller någon som bara VÄNTAR på att få klämma till dig för att du är så begåvad...

2006-10-29 @ 12:01:25
Posted by: Jan Guillou

ja, det värsta som finns är när folk skriver saker och låtsas vara någon annan! kram /Janne

2006-11-01 @ 16:31:49

Comment this entry:

Name:
Remember me?

Email address:

URL:

Comment:

Trackbacks