I Got Fed Up With Writing In English

Äh, jag blev trött på att skriva på engelska här. För tillfället i allafall. Jag har ingen aning om ifall det är några engelsktalande som tittar in här längre. Det brukade vara en hel del, men de kanske är på semester som andra vettiga människor.
Jag var ett par dagar på semester denna veckan faktiskt; tre fantastiska dagar på den danska ön Samsö. Faktum är att det var första gången jag varit på semester sedan jag var liten och åkte runt med familjen i den gamla SAABen. Vettiga normala människor tar semester en gång om året och det fattar jag fullständigt. Jag skulle behöva åka bort från allting ett tag, inte tänka på musik, band, spelninger, inspelningar osv. Det kanske låter gnälligt och ja; jag har världens bästa jobb. Ja; jag har världens sämst betalda jobb, lever nästan jämt på luft och vatten känns det som. Det och en järnhård vilja att faktiskt få göra det som jag älskar så jävla mycket och som samtidigt suger musten ur mig - nämligen musik. Jag kan inte tänka mig att det finns något annat som kan få mig att må bra. Möjligtvis att gå tillbaks till att måla, men det är ju om möjligt ännu sämre betalt än att spela i band.
Jag lyssnade på "Ring P1" härom morgonen. Det talades en del om nedladdning från nätet. Två grabbar ringde in och hävdade det självklara i att få ladda ner gratis musik. De fick det fan att framstå som att det var deras mänskliga rättighet att få musik gratis och det gör mig så förbannad. Jag fattar ju också problematiken i nedladdningar/nätet och hur det skall kontrolleras och betalas etc. Det folk inte tycks fatta är ju att det de tar för givet att de skall få gratis, är frukten av allt det arbete som jag som musiker har lagt ner under flera år. Jag undrar om de skulle vilja stå vid löpande bandet, eller sitta på sin jävla reklambyrå eller vad de nu gör, jobba som fan bara för att i slutet av månaden få lönen norpad mitt framför ögonen av en främling som dyker förbi och säger; "Tjena! du, det är min mänskliga rättighet att ta din lön så jag gör det."
Jag tror nämligen inte att de skulle tycka det var så kul. Det är så jag ser på saken, sedan finns det ju såklart hundra argument för och hundra argument emot...och visst är det en jättebra grej att kunna lägga ut sina låtar på nätet för nedladdning - det har jag ju också gjort- men det är fel att stjäla fick jag lära mig när jag var liten. Tror det står i bibeln också men vet inte riktigt, jag har aldrig läst bibeln trots att den finns i byrolådorna på varenda hotel man hamnar på (men det är Nya Testamentet, kanske inte är samma sak, är det någon som vet?)

I morgon skall jag iallafall åka ut till
studion i Sebbarp och börja spela in min andra skiva i egenskap av soloartist. Det kommer bli skitbra. Faktum är att det kommer bli den bästa samling låtar jag har gjort, inklusive den kommande Citizens skivan. Sug på den!



Comments
Posted by: Maria

Hoppas du fortsätter göra musik länge, länge, länge till. Du skriver fantasktiskt bra musik!

Ska bli jättespännande att höra de nya skivorna sen. Speciellt när du säger att de ska bli så bra :)

2006-07-09 @ 20:47:57
Posted by: David

Tack Maria! Jag hoppas också att jag kommer att göra det, dessutom är det det enda jag är bra på så jag har väl inga alternativ.
Citizens skivan kommer bli jättebra, men jag känner lite större kärlek till de nya solo låtarna på något vis. Återstår att se vad alla andra tycker, men tack för att du tror på mig!

2006-07-09 @ 23:20:47
Posted by: Kogo

Ta semester om du känner att du behöver det. Och det förtjänar du väl efter snart 4 album + alla Ep osv? Du är för viktig i min värld för att bryta ihop. Kan råna en bank åt dig om du vill :D. Nä men kämpa på David. Eran musik är den bästa som skapas enligt mig.

2006-07-10 @ 15:59:01
Posted by: Andrew

Now I'm going to have to learn swedish :(

Posted by: David

Andrew - I might write in English here again, but not right now. You can check out my My Space where I have started blogging about stuff (in English);
www.myspace.com/davidfridlund
Take care!

2006-07-12 @ 23:19:44
Posted by: Jerry

Jag håller med dig!

http://musikenligtjerry.blogspot.com/2006/05/ner-med-piraterna.html

Ser fram emot skivan!

2006-07-12 @ 23:45:35
Posted by: Matte

Stämmer in i kören som ser fram emot din nästa platta. Också, har du.. ehum.. laddat ner lite Hawksley Workman och överraskat Sara med din nyfunna förmåga att hitta ny musik?

2006-07-13 @ 23:34:30
URL: http://mateno.blogg.se
Posted by: Lumi

I don't check here every week, but I do check it regularly. My poor swedish! I could make out the first couple of sentences then my head began to hurt from trying to decipher it. I think I'll have to ask my swedish friend to translate ^^

Anyway - You're one of my favorite artists. Thanks for all the music! :D

2006-07-18 @ 22:33:59

Comment this entry:

Name:
Remember me?

Email address:

URL:

Comment:

Trackbacks